Cambridge, de universiteit en meer

14 oktober 2010 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Cambridge

Natuurlijk moest er weer een toeristisch uitstapje georganiseerd worden. We gingen afgelopen donderdag naar Cambridge, de stad die bekend staat van de universiteit, nee, fout, de vele universiteiten. We hebben dan ook 5 verschillende universiteiten bekeken, de oudste die we zagen was opgericht in 1347.

5. Kings college uitzicht5. Newtons universiteit5. Newtons uni

Bij Kings college (de bekendste universiteit, die met die grote kerk), stond en erg mooi bordje bij het gras:

5. Bordje Kings college

Die universiteiten hebben ook allemaal nog zo'n mooie oude eetzaal met lange houten tafels (en we zagen zelfs ergens zilveren bestek klaar liggen!).

5. Eetzaal

Mijn universiteit

Het onderwijssysteem in Engeland is toch wel anders dan ik gewend ben. Ik krijg het gevoel dat ze hier over heel veel onderwerpen heel oppervlakkig iets te horen krijgen. Zo kwam in een college molecuulroosters ter sprake, wij hebben hier vele sommetjes mee gemaakt, maar in het college werd alleen even in 10 minuten uitgelegd wat het was.

Voor veel vakken hier moet ik essays gaan schrijven. Dit is ook iets wat we nooit doen in Nederland, ja we schrijven wel verslagen, maar ik denk toch dat dit iets meer artikel-achtig moet. Al die deadlines liggen in december, dus tegen die tijd zal ik het wel flink druk gaan hebben!

Het hele onderwijssysteem is ook anders. Ik heb echt geen idee wat het verschil is tussen een universiteit en een college (volgens mij is dat er ook niet). En je kan hier zelfs een master Beckham studies (als in de voetballer) doen! Van verschillende niveaus hebben ze nog nooit gehoord, er is alleen goed en slecht. Ik heb een poging gedaan om het te begrijpen, maar ik heb het al snel opgegeven.

Film-maandag

In de kapel op de universiteit wordt op elke maandag een film getoond. Gisteren was het the girl with the dragon tattoo. Een erg goede film! Na de film is het natuurlijk wel nog gezellig tijd voor een biertje. Meestal heeft er wel een groepje zin om met me mee te gaan...

Eigenlijk ga ik nu vooral met internationale studenten om, maar afgelopen maandag ging er ook een Engelsman mee voor een biertje, erg gezellig!

Fietsen

Iedere dag loop ik 10 minuten naar het metrostation. Vervolgens zit (of sta) ik 6 minuten in de metro en dan wordt mijn reis afgesloten met nog 10 minuten lopen naar de universiteit. Ik vind lopen echt zo oneindig traag dat ik mijn geliefde fiets vreeeeselijk mis. Ik heb een moment overwogen om een fiets te gaan kopen, maar besloten dat toch maar niet te doen om de volgende redenen:

• er zijn nergens fietspaden
  • auto's rekenen niet op je
  • dubbeldekkerbussen zijn als je loopt al doodeng
  • auto's begrijpen niet dat ze meer dan 2 cm van je af moeten rijden
  • de gemiddelde fietser in londen rijdt als een gek, ze racen over de weg, ze nemen overal voorrang en ze vinden het raar als je ze niet voorlaat als je over wilt steken terwijl de fietser rood heeft
  • en nogmaals: auto's rekenen niet op je

Wat zal ik blij zijn als ik weer op mijn fietsje zit in Eindhoven! (Al zal ik dan wel weer even aan mijn fiets-conditie moeten werken.)

Dat was het dan weer, morgen gaan we met een groep internationale studenten eten. Wordt vast weer een gezellige avond. Nog bedankt voor jullie berichtjes, het is fijn om nog eens te horen wat er in Nederland gebeurt!

1. Maartje:
    17 oktober 2010
    Darling!
    Ach Simoon fietsen in de regen hier in Holanda is ook geen pretje :)
    Wow vette excursie!!! Leuk om naast London ook andere plekken te ontdekken, yo go girl.
    Big Hug
  2. Renske:
    19 oktober 2010
    Lieve Moon,

Leuk, je foto's en je beschrijvingen. Ik kom hierdoor al helemaal in de sfeer!
    De gemiddelde Londense fietser is dus een soort wielrenner.............
    Take care, Moon!